De Duitser Günter Verheugen, Eurocommisaris voor Industrie, wil dat alle mobieltjes worden uitgerust met standaard aansluitingen.
Dit initiatief is op zich goed bedoeld maar ik vraag mij af of het gaat werken. Het voorschrijven van standaards kan nieuwe ontwikkelingen behoorlijk in de weg staan. We zouden dan nu nog steeds met die grote koptelefoon aansluiting (met dik krulsnoer) uit de jaren 70 zitten. Waar ik wel mogelijkheden zie is als de fabrikanten één standaard zouden ontwikkelen voor het inductief opladen van apparaten zoals mobieltjes, TomTom's en MP3 spelers.
Inductief opladen
Dit is eigenlijk niets nieuws, Braun doet dit al zo'n 20 jaar met de electrische tandenborstels. Bij de nieuwe vorm van inductief opladen leg je je (geschikte) apparaat gewoon op een soort mat. Een voorbeeld is eCoupled. Door de inductiegolven wordt er stroom opgewekt in een spoeltje binnen in je mobieltje waardoor de accu opgeladen wordt. Als alle apparaten nu met de zelfde inductie systemen zouden werken (standaard frequentie en magnetische veldsterkte) dan kun je straks al je apparaten op één mat leggen. Eén matje thuis, één in de auto en één op je werk en klaar is kees. Als TomTom dan ook zo'n inductie spoeltje in de autohouder plaatsen, hoef je nooit meer 's nachts te pielen met dat stomme USB snoertje (wat overigens al een bruikbare standaard is voor zowel opladen als een digitale aansluiting)
Headsets
Wat de ouderwetse headsets betreft zou het fijn zijn als iedereen b.v. de 2½ mm stekker voor een analoge aansluiting zou gebruiken maar hoe zit dat dan als je aan je headsetsnoertje ook een knopje wilt hebben om een binnenkomend gesprek aan te nemen of je een digitale headset wilt? Dan moet je waarschijnlijk toch naar mini-USB. Nu gebruik ik zelf inderdaad geen blinkende BlueTooth headset maar een ouderwets snoertje met bijbehorende, model specifieke stekker, maar bij het grootste gedeelte van de nieuwe apparaten gebruik je waarschijnlijk helemaal geen headset aansluiting meer omdat je je mobieltje "paired" met je headset en je autoradio.
No comments:
Post a Comment