Thursday, February 5, 2009

Optellen in Excel zonder formules


Dit gebruik ik dagelijks en niet veel mensen kennen het.

Als je snel (tijdelijk) wilt weten hoeveel een aantal cellen bij elkaar opgeteld zijn, kun je natuurlijk een formule gebruiken. Vaak is mij dat te veel werk, zeker als ik alleen snel even wil weten hoeveel dat bij elkaar is.

Jaren geleden, het zal waarschijlijk 2003/2004 geweest zijn, leerde ik ooit van Mr. Excel dat als je met je muis een aantal cellen markeert, dat dan rechts onderin je scherm de som van die cellen staat. In dit plaatje is de som van de geselecteerde cellen 178.
In mijn consulting werk merk ik echter dat er nog veel mensen zijn die dagelijks met Excel werken en die deze handige functie toch niet kennen. Deze functie zit al jaren in Excel, en is in Office 2007 nog veel uitgebreider, en toch moeten veel mensen, net zoals ik, er eerst op gewezen worden voordat ze het zien en herkennen.

Meerdere losse cellen selecteren
Meestal selecteer je met je muis een deel van een kolom of een groepje cellen waarvan je het totaal wilt weten, maar je kunt, zoals ik dat hier laat zien, ook verschillende losse cellen aanklikken door je [Ctrl] toets ingedrukt te houden terwijl je iedere specifieke cel aanklikt die je in de optelling wilt meenemen.

Niet alleen de som maar ook andere berekeningen
Als je met je rechter muistoets op het antwoord rechts onderin klikt kun je instellen of je de som wilt of het gemiddelde, het aantal cellen, de minimum of de maximum waarde etc.

Permanent (wel met een formule)
Als je niet tijdelijk maar permanent ergens de som van een aantal cellen wilt hebben ga je natuurlijk gewoon op de cel staan waar je het antwoord wilt hebben en druk je op het Sigma (Σ) teken in de werkbalk. Daarna kun je of een aan een sluitende reeks selecteren, of weer losse cellen door eerst de [Ctrl] toets inte drukken en ingedrukt te houden terwijl je klikt).

Ik kan bijna geen dag zonder deze handige functie.

No comments:

Post a Comment