Thursday, February 19, 2009

Meer suggesties voor TomTom


Een pause knopje en een microfoontje.

Het zal niet gemakkelijk worden voor TomTom nu de economie in een dip zit want veel mensen hebben al zo'n ding. TomTom heeft een paar niet alledaagse zaken gedaan. Een van de meest interessante ontwikkelingen was het "map share" idee, waarbij iedere gebruiker tijdens de rit op z'n TomTommetje kon klikken om een plek op de kaart te markeren. Het idee was dan dat je later thuis door die gemarkeerde plekken heen kon werken en vervolgens berichtjes over kleine (of grotere) fouten naar de kaart ontwikkelaars te sturen.

Foutje
Een fout die ik steeds vergat op te sturen is op de A12, van de Duitse grens naar Utrecht, bij de afslag van de A50 naar Apeldoorn/Zwolle, zegt mijn TomTom steevast dat ik rechts moet aanhouden waardoor je op de A50 naar Apeldoorn uitkomt in plaats van links (of eigenlijk rechtdoor) aanhouden zodat je op de A12 richting Utrecht blijft.

Crowdsourcing
Leuk idee dat gebruik maken van de grote massa (crowdsourcing), maar toch heb ik het gevoel dat het (nog) niet optimaal werkt. Ik heb in het verleden meerdere correcties doorgegeven maar zag nooit een resultaat terug op mijn eigen TomTom waardoor mijn eigen enthousiasme om er aan mee te doen snel afnam. Jammer want je moet je publiek kunnen vasthouden en motiveren om door te gaan.

Voice recorder
Het is al meerdere keren voorgekomen dat ik 's avonds met een TomTom vol met correctie punten zat en ik niet meer wist waarom ik die punten gemarkeerd had. Wat ik nodig heb is een ingebouwd microfoontje en een mogelijkheid om bij iedere markering b.v. 10 seconden op te nemen wát er gecorrigeerd zou moeten worden. Zo kan ik later, thuis terug horen wat het probleem was en een berichtje naar TomTom sturen.

Automatische kaart correcties
Eigenlijk zou de TomTom afwijkingen tijdens het rijden t.o.v. de kaart meteen moeten markeren en opslaan. Dan krijgt TomTom wel veel automatisch gegenereerde afwijkingen terug, maar met wat statistische berekeningen zie je al snel welke afwijkingen echt onderzocht moet worden en wat statistische ruis is. Zo rijd ik volgens mijn TomTom al jaren lang door het weiland als ik in werkelijkheid over de A2 rond Utrecht rijd. Ook nieuwe rotondes en afslagen kunnen zo snel gelokaliseerd worden.

TeleAtlas of Openstreetmap
De acquisitie door TomTom van TeleAtlas begrijp ik, een jaar na dato, nog steeds niet. TomTom heeft echt alles in huis om de kaarten voor het grootste gedeelte zelf te genereren. Al zouden ze maar 5% van al die miljoenen TomTom's kunnen inzetten om de kaarten actueel te houden. Het initiatief van Openstreetmap laat dit duidelijk zien. De overheid is ook bezig steeds meer GIS gegevens publiek te maken. Bij dit soort automatische verzameling van gegevens wordt door de grote hoeveelheid van de zelfde gegevens, de nauwkeurigheid statistisch steeds beter.

Alleen nog hardware leveren
TomTom draait op een Linux variant, een open source besturingssysteem en zou, als de openstreetmap kaarten beter worden, gebruik kunnen maken van deze open source kaarten.
Wat dan nog over blijft is de applicatie, die als het open source zou zijn waarschijnlijk sneller aangepast zou worden aan de wensen van de verschillende gebruikers en de hardware.

Geef me een pause knop
Ik wil zo graag een pause knop op juffrouw Jane hebben. Vaak als ik een eindbestemming heb ingetoetst moet ik nog eerst even tanken of iets ophalen. Ik rij dan in eerste instantie niet volgens de TomTom route. Jane blijft echter maar nieuwe routes berekenen en tegen mij aan praten tot dat ik getankt heb en op weg ga. Nu kan ik drie dingen doen:
  1. De TomTom negeren (erg lastig) of het geluid uit zetten.
  2. De TomTom uitzetten.
  3. De route wissen en dan later die route uit de recente routes lijst weer laden.
Waarom niet gewoon een pause knop. De TomTom werkt dan gewoon door te laten zien waar je bent, alleen Jane berekent niet steeds meer nieuwe routes en houdt zich koest. Je zou er zelfs een soort timertje in kunnen hebben dat de TomTom b.v. na 5 minuten automatisch als herinnering vraagt of de pause nog nodig is.

Mag ik ook kiezen of ik het b.v. maar één keer wil horen?
Ik begrijp dat TomTom er zeker van wil zijn dat je de instructies begrijpt, maar vijf keer tegen mij roepen dat ik moet afslaan is vervelend. Kan ik ergens kiezen dat juffrouw Jane mij maar één keer lastig valt.

Niet te laat maar zeker niet te vroeg
Hoevaak het niet gebeurt dat juffrouw Jane zó ver van te voren al begint met instructies voor afslaan dat als ik niet op het kaartje kijk, ik prompt een afslag te vroeg neem. Bij meerdere afslagen zou Jane of kunnen wachten tot dat ik voorbij die te negeren afslagen ben of mij erop wijzen dat ik pas ná deze afslag(en) rechts moet gaan voorsorteren.

Oh ja, waar is mijn alarm gebleven bij flitspalen?
Bij de laatste s/w update is het alarm v/d flitspalen ineens verdwenen. Nergens meer te vinden. Dit is erg lastig en ik wil eigenlijk terug naar de vorige versie want ik hoef geen blauw autotje op de kaart i.p.v. een pijltje maar ik wil wel voor flitspalen gewaarschuwd worden.

Update iv.m. flitspalen alarm
De instelling voor de flitspalen is verplaatst naar de sectie Tom Tom Services onder instellingen.


No comments:

Post a Comment