Wednesday, October 7, 2009

Slimme huiskamerthermostaat


Wij hebben, zoals de meeste Nederlanders, zo'n Honeywell Chromotherm Modulation thermostaat in de huiskamer. Een prima thermostaat. In het dagelijks
gebruik valt mij op dat de bediening niet eenvoudig is.

Zo heeft de thermostaat heel veel knopjes met tekst er naast en in het dekseltje een korte gebruiksaanwijzing maar als ik echt iets wil veranderen heb ik bijna altijd de uitgeprinte gebruiksaanwijzing nodig. Het schermpje en de toetsjes helpen de gebruiker niet om eenvoudig een programma aan te passen. Meer toetsjes lijkt mij niet de oplossing maar een betere samenhang tussen het schermpje met menu's en de toetsjes. Ik ben zelf geen GUI ontwerper maar dit kan echt beter.

Intelligent of alleen maar programmeerbaar?
De thermostaat is programmeerbaar maar niet echt intelligent. Zo gebeurt het af en toe dat wij langer op blijven dan gewoon. Na een uurtje begint het dan echt koud te worden. Dus zet je de
nachttemperatuur terug naar de gewenste avondtemperatuur. Als ik gaat slapen vergeet ik bijna altijd om het oorspronkelijke nachtprogramma weer te re-activeren, met als gevolg dat het huis de hele nacht warm blijft. Een oplossing zou kunnen zijn dat het gemakkelijker is om het avondprogramma met één of twee uur te verlengen. Maar dat doe je pas ná dat de temperatuur al gezakt is. Een andere aanpak zou zijn om die thermostaat "bewust" te maken van de omgeving. Zo zou de thermostaat m.b.v. een infrarood sensor kunnen "zien" of er (langere tijd) mensen in de ruimte zijn. Of zou de thermostaat naar de verlichting in de huiskamer kunnen kijken. Branden er lampen, dan blijft de thermostaat doorgaan met het avondprogramma. Of die verlichting nog aanstaat kun je op verschillende manieren waarnemen:

- Licht sensor, kan lastig zijn als het licht gedimd is of er licht van buiten komt.
- Beweging sensor, kan lastig zijn als je b.v. langere tijd op de bank TV zit te kijken.
- Stroom sensor, b.v. een klein X10 zendertje direct achter de lichtschakelaar of dimmer.
- In de lamp of TV zelf, b.v. een klein X10 zendertje in een of meerdere lampen.

Ik ben er van overtuigd dat er nog meer oplossingen zijn. Misschien kom ik de komende dagen nog met andere ideeën. Volgens mij zit er meer dan genoeg marge op de thermostaten om een paar sensoren te integreren waardoor ze echt intelligent beginnen te worden.

De intelligente thermostaat bestaat wél.
Leuk, een lezer uit Nijkerk liet een commentaar achter op dit artikel en wees mij op een thermostaat die wél doet wat ik had beschreven. Deze thermostaat is hier te vinden. Hartelijk bedankt voor deze tip.

1 comment:

  1. http://www.icy.nl/consument/producten/de-slimme-thermostaat

    ReplyDelete