Thursday, April 16, 2009

Gemak dient de mens


Acceptgiro snel, eenvoudig en zonder fouten betalen.

Telebankieren gaat gemakkelijk maar ten opzichte van jaren geleden moet je wel meer zélf doen. Vroeger nam je de acceptgirokaart, tekende je deze en stuurde hem op naar de bank. Tegenwoordig moet je zelf de gegevens van de acceptgiro lezen en invoeren op de website van de bank als je wilt betalen.

Niet handig en geeft soms frustratie.
Ik weet niet hoe het anderen vergaat maar ik loop af en toe aan tegen kleine frustraties waarbij b.v. een postbank nummer niet geaccepteerd wordt omdat je er dan weer een "P" voor moet plaatsen of dat de 16 cijferige transactiecode niet geaccepteerd wordt omdat er soms minder dan 16 cijfers op de acceptgiro staan. Zeker met dit laatste heb ik iemand anders een tijd geleden enorm lang zien stoeien.

Fouten kosten geld
Dit is niet alleen lastig voor de gene die de acceptgiro wil betalen ook voor de ontvanger is het lastig want als er kleine fouten in de betalingsopdracht staan kan het soms veel geld en tijd kosten om dit uit te zoeken. Ik zie verschillende mogelijkheden om dit anders te doen.

Zet de transactie alvast klaar.
Bij iDeal wordt de transactie in real-time klaargezet terwijl dit voorbeeld niet real-time is.
Je geeft de leverancier nog steeds geen toestemming om automatisch geld van je rekening over te schrijven maar de leverancier mag wel een transactie voor jou klaarzetten bij jouw bank. Je krijgt van de bank een email dat er één of meerdere transacties klaar staan, die je alleen maar hoeft te bevestigen. Om het voor de eindgebruiker gemakkelijk te maken zou bij de klaargezette betalingsopdracht ook een PDFje kunnen zitten van de factuur. Dan hoeft de klant niet eerst tussen de papieren facturen te zoeken. Tussen de banken en de leveranciers zal een standaard gegevensformaat moeten worden afgesproken om de betalingsopdracht te kunnen voorbereiden. Je zou hierbij kunnen denken aan een variant van het xml formaat zoals er ook al het xbrl formaat bestaat.

Cashflow inzicht.
Als ze het fraai doen zet de leverancier de transactie ruim van te voren klaar maar wel geagendeerd, zodat als je de transactie vandaag goedkeurt, deze toch pas twee dagen voor de betalingstermijn wordt uitgevoerd. Het zou helemaal fraai zijn als de bank dan een soort korte termijn cashflow overzicht kan laten zien aan de klant waarbij je kunt zien wanneer (normaal gesproken) het salaris binnen komt en welke uitgaven er nu al op welke dagen gepland staan.

De 2e, minder fraaie oplossing: Stuur een xml bestand naar de eindgebruiker.
De leveranciers en de banken ontwikkelen een soort transactie xml protocol. Als er iets moet worden betaald stuurt de leverancier (zelf direct of via een email van de bank als je je email niet aan derden wilt geven) een xml bestand naar de klant waarin alle voor de transactie benodigde gegevens staan. Als je wil betalen gebruik je het xml bestand om de acceptgiro gegevens automatisch en correct in te vullen. Deze oplossing is veel minder elegant dan de eerste.

No comments:

Post a Comment