Thursday, January 8, 2009

Plug-in auto's als verdeelde opslag


Maar nu eerst een standaard stekker incl. data verkeer.

Over een paar jaar zullen er eindelijk electrische auto's rond rijden. Dit betekend dat het electriciteitsnet meer energie zal moeten leveren, maar dat dit buiten de piekuren kan gebeuren. Hoe deze nieuwe auto's hun energie opwekken c.q. opslaan is belangrijk als ze gebruikt worden als buffer voor de gewone electriciteits voorziening.

Hybride auto's, die een kleine, vaak op een op een vast toerental draaiende brandstofmotor of brandstofcellen hebben, hebben in principe een (schijnbaar) oneindige energie voorraad (zolang de tank vol is) die gebruikt kan worden als tijdelijke hulpbron als de vraag naar electriciteit op het landelijke net groot is.

De plug-in auto heeft een opslag in de vorm van een batterij (chemisch) of een super-nano-condensator (electrostatisch zoals de oude "Leidsche flesch"). Hierbij is de hoeveelheid energie gelimiteerd. Juist dit soort auto moet zodra hij ergens geparkeerd staat op het electriciteitsnet worden aangesloten zodat de hij kan worden bijgeladen.

Als dit soort auto's aan het electriciteitsnet worden aangesloten om op te laden, kunnen ze onder
voorwaarden ook electriciteit terug leveren. Juist rond die voorwaarden kan een nieuw handelssysteem ontstaan. Er onstaat dan een situatie van vele mogelijke leveranciers die eventueel allemaal tegen andere tariefen energie willen leveren. Bij de Hybride auto is de prijs waarschijnlijk direct afhankelijk van de brandstofprijs en de hoeveelheid brandstof die nog in de tank zit. Met 5 liter diesel in je tank wil je waarschijnlijk nog geen kilowatt leveren, terwijl als je tank vol zit wil je dat wel als het je meer oplevert dan de brandstof, onderhoud en afschrijving.

Bij de accu en Super Condensator opslag auto's is het sterk afhankelijk van hoeveel km er binnen 24 uur gereden gaat worden, want je wilt niet zoveel stroom hebben teruggeleverd aan het net dat je 5 km voor je eindbestemming zelf met een lege accu staat.

Om dit vraag en aanbod systeem te laten werken moet er wel een standaard worden afgesproken over hoe de prijs voor de terug te leveren electriciteit (automatisch) tot stand komt. Maar goed, eerst moeten we een standaard afspreken over hoe de aansluit-stekker voor het snel opladen (en terug leveren) eruit gaat zien. Het zou echter mooi zijn als die stekker ook rekening houdt met het data verkeer dat nodig is om de prijs & leverings onderhandelingen te doen en eventueel hoeveel energie je nodig hebt om thuis te komen, zodat je zo kort mogelijk bij een "tankstation" je auto hoeft op te laden omdat je de rest thuis doet. De data overdracht hoeft natuurlijk niet meer met fysieke draadjes en contacten, je kunt dit ook via b.v. BlueTooth (overigens een Nederlandse uitvinding van Dr.ir. Jaap Haartsen van de Universiteit Twente) doen.

Overigens denk ik dat je een brandstofcell systeem zowiezo moet combineren met of een paar accu's of een paar super condensatoren, zodat de brandstofcellen geen piek stromen hoeven te leveren, maar alleen constante gemiddelde stromen. Alle meer geleverde energie gaat de accu in en alle kortstondige piek vermogens (inhalen, invoegen, heuvel op, etc) komen niet uit de brandstofcel maar uit de accu/condensator.

P.s. ik hoorde laatst in een interview met de oprichter van Tesla Motors, Elon Musk, dat afhankelijk van het type auto, je grofweg tussen de 10 en 20 kw (13 - 27 pk) nodig hebt om 100 km/h te rijden. In dat geval zou bij een prijs van € 0,25 per kw/h een ritje van 100 km = 1 uur à 10 kw, ongeveer € 2,50 kosten. Bij een benzine auto die 1:14 = 7 l/100km rijdt is dat 7 liter * (huidige brandstofprijs) = € 8,00 tot € 11,00.

1 comment: