Sunday, December 20, 2009

Verbetering van zoekresultaten


Als schrijver op twee blogs zie ik dat veel bezoekers die via een zoekmachine komen (99% via Google) vaak niet naar het juiste artikel gestuurd worden en daardoor meteen afhaken. Zoekmachines zoeken niet in de afzonderlijke blog artikelen maar indexen vaak de hele blog in een keer. Hierdoor kunnen de gezochte termen uit meerdere artikelen komen. Als gevolg daarvan krijgt de gebruiker in de zoekresultaten een link naar één van de artikelen in de blog. Of die link naar het "juiste" artikel verwijst is vaak een kwestie van geluk hebben en vaak gaat dat mis. In de meeste gevallen verwijst de link in de zoekresultaten echter naar de hoofdpagina van de blog.

Het probleem
In een bericht op de Google support site heb ik een voorstel gedaan. Als de zoekopdracht meerdere zoektermen bevat, worden die zoektermen in de regels eronder vet afgedrukt. Zo zocht er laatst iemand naar "snomed CT alternatieven". Op mijn innovatie blog staat een artikel over SNOMED CT* én een artikel over software alternatieven voor bekende programma's. De gebruiker was volgens mij op zoek naar eventuele alternatieven voor SNOMED omdat dit systeem gelicenceerd is. Het zoekresultaat geeft echter een link naar het artikel over software alternatieven en niet naar het artikel over SNOMED CT. Dit schijnt een bekend probleem te zijn.
Dit is het oude resultaat:

Robert's Technologie en Innovatie blog: Software alternatieven vinden

De website geeft alternatieven voor Windows, Mac en Linux. ... Slimme electriciteitsmeters ·SNOMED CT en kleurcodering van medicijnen ... ilbrinkinnovatie.blogspot.com/.../software-alternatieven-vinden.html

Waarom er ook iets tussen staat over slimme elektriciteitsmeters is mij een volslagen raadsel. Ik heb wel iets geschreven over die dingen maar in deze zoekopdracht horen ze echt niet thuis.

Voorstel:
Een paar dagen geleden heb ik naar Google toe een voorstel gedaan. Ik weet niet of mijn voorstel al "jaren" bekend is of niet. Het voorstel is: plaats als er meerdere zoekwoorden zijn, links in elk van de gevonden woorden. Het ziet er dan zo uit:

Robert's Technologie en Innovatie blog: Software alternatieven vinden

De website geeft alternatieven voor Windows, Mac en Linux. ... Slimme electriciteitsmeters ·SNOMED CT en kleurcodering van medicijnen ... ilbrinkinnovatie.blogspot.com/.../software-alternatieven-vinden.html

De vet geschreven woorden zijn nu links naar de artikelen waar ze in voor komen.

De gebruiker kan nu zelf kiezen welk woord in het zoek resultaat het belangrijkste is en waar de link naar toe leidt.

Hoe we het probleem bij plaatjes gaan oplossen is nog niet duidelijk. Bijna alle zoek resultaten op plaatjes komen op de hoofd pagina's van mijn blogs uit en niet zoals je zou willen op het specifieke artikel zelf.

Eigenlijk wel gek dat Google zelfs haar eigen blogs niet eens goed, artikel voor artikel, indexeert.

* SNOMED CT is een methode om de registratie van medische gegevens te vereenvoudigen en te standardiseren waardoor gegevens gemakkelijker vergeleken kunnen worden, ziekenhuis resultaten vergeleken kunnen worden en ook onderzoeken op grote schaal (regionaal, landelijk, internationaal) gedaan kunnen worden.

No comments:

Post a Comment