Friday, June 26, 2009

Uitvinden of ontdekken

Kun je een ontdekking patenteren?

De "American Civil Liberties Union" en andere groepen hebben een rechtzaak aangespannen tegen Myriad Genetics. Myriad Genetics heeft een patent op een borstkanker gen. Het doel van de procedure is om dit patent ongeldig te laten verklaren en om te voorkomen dat er nog verdere patenten op bestaande zaken uitgegeven kunnen worden.

Patenteren van ontdekking
Hoe het mogelijk was dat Myriad Genetics een patent op het gen zelf heeft kunnen krijgen is voor mij een volslagen raadsel. Ik ging er van uit dat je een uitvinding kon patenteren. Een uitvinding is iets maken of bedenken dat nog niet eerder bestond. Een ontdekking daarentegen is het zichtbaar maken van iets dat er al was. Als ik een nieuwe vlinder ontdek kan ik hem niet patenteren, want die vlinder was er al.

Patent op al het Goud.
Myriad Genetics heeft een patent op het borstkanker gen omdat ze een methode hebben om dit gen te isoleren. Als ik morgen een andere manier uitvind om ergens water of goud uit te halen heb ik dan het patent op al het water of goud in de wereld? Ik dacht van niet!

Methode
Ik zou verwachten dat Myriad Genetics een patent zou krijgen op de methode die gebruikt wordt om het gen te isoleren, maar niet op het gen zelf want dat was er al.

No comments:

Post a Comment