"Reewoud Energietechniek heeft een slim oplaadpunt ontwikkeld voor auto's."
Traditioneel
Wat mij opvalt is dat veel oplossingen nog zo traditioneel zijn. Het laadstation hiernaast waarvoor Reewoud genomineerd is voor de ETOP Innovation Awards 2009 is voor mij te veel een "tussen" station dan een echte innovatie. Net zoals de Toyota Prius trouwens. De Prius is een gewone auto met daarnaast ook nog batterijen en electromotoren. Dit betekend dat er toch weer een (automatische) versnellingsbak in zit, met overbrenging en differentiëel en een traditionele verbrandingsmotor die over een breed toerental zuinig en schoon moet werken en genoeg reserves moet hebben voor een ritje de berg op met een caravan er achter. Zonde en een gemiste kans.
Halfbakken hybrid
Bij een echte hybrid had ik meer gehoopt op een geheel electrisch ontwerp met direct-drive motoren in de wielen zoals bij e-Traction en een kleine brandstofmotor die op een vast en geoptimaliseerd toerental de accu op langere ritten kan bijvullen. In dat geval zou de brandstofmotortje maar zo'n 30 á 40 PK sterk hoeven zijn. Die brandstof motor zou vele vormen kunnen hebben: zuigermotor, turbinemotor of een sterlingmotor, die letterlijk op alles dat warmte geeft kan lopen. Ook kun je denken aan brandstofcellen maar dan moet je ook nog die grote opslagtank ergens kwijt en de brandstofcellen zelf zijn ook niet klein. Ook dat traditionele ontwerp van de Prius stoort mij, waarbij de accu's in de achterbak gaan, waarom die accu's niet als een dunne laag over de gehele vloer van de auto. Dan zit je iets hoger en heb je een lekker laag zwaartepunt, zonder dat je massa ver uit het centrum zit. Bij zo'n geheel nieuw ontwerp kun je ook meteen een mooie gladde gestroomlijnde onderkant maken want je hebt ineens geen aandrijfassen, uitlaatpijpen, etc. nodig aan de onderkant. Omdat de bodem waarschijnlijk een sandwich laag wordt, met de accu's ertussen wordt de body waarschijnlijk ook nog een heel stuk stijfer wat het weggedrag tengoede komt.
Omdat de benzine stations er ook zo uit zien!
Terug naar die laadstations. Je moet hier je auto er "bij" de zuil parkeren en de kabel aansluiten.
Daarna slepen met dikke kabels. Ik ben bang dat die kabels bij onbewaakte oplaadstations geen lang leven beschoren zijn. Ik zie de vandalen al met messen gleufjes kerven tot op het metaal en dan met ijzerdraad de beide kernen verbinden. Dan moet je je ook nog met een kaartje je aanmelden. Waarom? Omdat de benzine stations er ook zo uit zien?
Inductief laden
Het moet toch mogelijk zijn om je auto "OP" een laadstation te plaatsen. In de parkeerplaats zit een inductie spoel en vanuit de onderkant van de auto zakt een inductieopnemer naar beneden tot op de inductie spoel in de grond. De auto en het laadstation wisselen d.m.v. een beveiligde bluetooth verbinding gegevens uit en afhankelijk van hoeveel crediet er nog is, de hoogte van de actuele elekticiteits prijs en de benodigde hoeveelheid energie die nodig is voor de terugreis wordt er wel, niet, of een beetje geladen. Je parkeert je auto op een laadstation, sluit je auto af en loopt gewoon weg. De auto besluit zelf of er wel of niet geladen gaat worden. Bijna een beetje zoals de roomba stofzuiger die zelf naar zijn laadstationnetje rijdt en de Braun tandenborstel die we al jaren lang inductief opladen.
No comments:
Post a Comment