Sunday, October 17, 2010

Waarom ik niet met EON in zee ging

Ruim een week geleden werden wij gebeld door de EON met een aanbieding voor energie met een zakelijk contract. Volgens de EON kunnen ZZP'ers nu ook een zakelijk contract afsluiten waardoor je véél goedkoper uit bent.

Wij hebben een contract voor gas en stroom via GreenChoice. Voor gas betalen we zo rond de 56 cent per m3 en voor stroom zo rond de 22 cent per kwh. Ik ben heel tevreden over GreenChoice, maar dat neemt niet weg dat ik open sta voor alternatieven.

Tijdens de "sales pitch" liet de EON verkoper regelmatig vallen dat de EON speciaal voor ondernemers een tarief hanteert van slechts 7,7 cent per kwh en 34 cent per m3 gas, alles inclusief BTW. Dat zijn forse besparingen. Eigenlijk te mooi om waar te zijn.... En dat is het ook. Tijdens het afrondende gesprek noemde de verkoper nog snel een paar bedragen met getallen achter de komma en het werd zo geformuleerd dat ik dacht dat het over mijn huidige prijzen ging.

Nog voor de overeenkomst van de EON binnen was ben ik eens gaan zoeken. Wat blijkt GreenChoice heeft een basis prijs van 6,6 cent per kwh. Weliswaar zonder BTW, maar omgerekend kom je slechts een fractie hoger uit dan de 7,7 cent van de EON. Met gas was dat precies het zelfde. Die uiteindelijke prijs van 22 cent per kwh heeft te maken met allerlei extra belastingen die over die 6,6 cent worden geheven.

Ik bespaar graag als dat kan en het EON contract is misschien wel iets goedkoper, maar door deze misleiding tijdens de sales pitch heb ik alle vertrouwen in EON verloren. Binnen een paar dagen, je hebt 7 dagen bedenktijd, opgebeld om de overeenkomst ongedaan te maken. Toen de medewerker vroeg waarom ik de overeenkomst ongedaan wilde maken vertelde ik dat ik me misleid voelde en er geen basis van vertrouwen meer was. "Kan ik aangeven dat u tevreden bent met uw huidige leverancier en dat u daarom niet wilt overstappen?" vroeg de medewerker. "Nee, ik voel me belazerd!", reageerde ik. Die optie zat niet in de keuze voor het opzeggen van een overeenkomst.

Mooi hoor al die CRM systemen. In de maandelijkse rapportage staat nu dat ik niet ben overgestapt "Omdat ik zo tevreden ben met mijn huidige leverancier". Hoe kan een onderneming nu leren van de reacties uit de markt als ze hun oren afsluiten voor de werkelijke redenen?

1 comment: