Friday, May 14, 2010

Klassieke menu in Excel 2007

Nadat ik het Engelstalige klassieke Windows menu op Windows-7 had geïnstalleerd, zodat ik meer controle heb over de indeling en de meeste programma's met een of twee toetsaanslagen kan starten, zocht ik het klassieke menu voor Excel. Voor een deel zie ik het voordeel van de nieuwe menustructuur maar het kost mij veel meer tijd om de juiste tab te vinden en dan het juiste icoontje. Voor de meeste zaken gebruik ik de oude toetsenbord aanslagen. Door dit klassieke menu toe te voegen aan de nieuwe ribbon menu's heb ik beide tegelijkertijd.
Om dit aan Excel toe te voegen open je Excel. Daarna open je de VBA editor met behulp van [Alt] + [F11]. In je persoonlijke bestand (PERSONAL.XLSB) maak je onder Modules b.v. een nieuwe module "Menu" aan. Aan de rechterkant plaats je dan de VBA code van hieronder.


Ik heb deze code oorspronkelijk gevonden op deze site.

Na installatie ziet het er (Engelstalig) zo uit:

Sub MakeOldMenus()
Dim cb As CommandBar
Dim cbc As CommandBarControl
Dim OldMenu As CommandBar

' Delete it, if it exists
On Error Resume Next
Application.CommandBars("Old Menus").Delete
On Error GoTo 0

' Create an old-style toolbar
' Set the last argument to False for a more compact menu
Set OldMenu = Application.CommandBars.Add("Old Menus", , True)

' Copy the controls from Excel's "Built-in Menus" shortcut menu
With CommandBars("Built-in Menus")
.Controls("&File").Copy OldMenu
.Controls("&Edit").Copy OldMenu
.Controls("&View").Copy OldMenu
.Controls("&Insert").Copy OldMenu
.Controls("F&ormat").Copy OldMenu
.Controls("&Tools").Copy OldMenu
.Controls("&Data").Copy OldMenu
.Controls("&Window").Copy OldMenu
.Controls("&Help").Copy OldMenu
End With

' Make it visible. It appears in the Add-Ins tab
Application.CommandBars("Old Menus").Visible = True
End Sub

No comments:

Post a Comment