Friday, October 31, 2008

Restwarmte en restkoude


Dean Kamen, de uitvinder van de Segway heeft niet stil gezeten. In deze (audio) presentatie (uit 2002) bespreekt hij hoe je d.m.v. de restwarmte van een Stirling motor, die hij heeft ontwikkeld om electriciteit op te wekken in derde wereld landen, ongeveer 40 liter drinkwater per uur kunt destileren. Normaal gesproken zou je volgens Dean daar zo'n 25 kW aan energie voor nodig hebben maar door gebruik te maken van een compressor die z'n electriciteit krijgt van de Stirling motor kan het verbruik terug naar slechts een paar honderd Watt.

Vaak is het bij dit soort innovaties helemaal niet zo radikaal als het lijkt, het patent van de Stirling motor komt uit 1816 en de thermodynamica is ook al een paar eeuwen bekend. Het innovatieve is dat die twee zaken hier gecombineerd worden.
Zo loop ik zelf al sinds eind 2005 met ideeën rondom vrachtvervoer.

Probleem:
Vrachtwagenchaufeurs die moeten overnachten langs de snelweg mogen vaak 's nachts hun motor niet meer laten lopen. Dit kan, zeker in de zomer, problemen opleveren voor de koeling van de lading en de cabine.

1. Er is ook een "AirCar" die zijn energie krijgt uit een tank met samengeperste lucht. Er is een lastige bijwerking, door de expansie van de samengeperste lucht in de motor koelt deze motor af tot zo'n -40°C. Hé dat is interessant!
Bij deze auto krijg je dan ook een "gratis" airco, maar moet je in de winter extra warmte maken, net zoals de oude VW Kevers heel vroeger een appart benzine kacheltje hadden.

2. Vrachtwagens hebben nu al een luchtcompressor en luchtdruk opslagtanks voor het remsysteem.

Idee: Kun je de huidige compressor en tanks aanpassen (hogere druk en meer volume) zodat je er 's nachts en in de bebouwdekom je energie en koeling mee kunt dekken zonder de dieselmotor te hoeven gebruiken?


No comments:

Post a Comment